
Jazz är Farligt 15 år | Slaktkyrkan + Hus 7
Fredag 16 januari 2026 kl. 19:00 - Vad: Jazz är Farligt firar 15 årFyra extremt exklusiva och råa akter under en kväll tillsammans med DJs och full on FEST – jazzig noise, dissonant metal eller något helt annat? Datum: 16 januari 2026Venue: Slaktkyrkan + Hus 7Insläpp 19.00Live från ca 20.00Åldersgräns: 18+, läs mer om åldersgräns: https://slakthusen.se/aldersgr…
MERZBOW:
Ett
veganskt, straight edge-noise-projekt av Masami Akita från Japan.
Merzbow började i den industriella noisescenen i början av 1980-talet
och började släppa musik. Under 1990-talet influerades Merzbow av
grindcore och släppte ett album på death metal-etiketten Relapse. I
slutet av 1990-talet fann han resonans i Mego's ”punk computer music”
och var en av de första inom den japanska noise-scenen att anamma en
live-teknik som använde bärbara datorer.Sedan
omkring 2003 har han praktiserat veganism ur ett ”djurrättsperspektiv”.
Han skapar verk med teman som ”anti-valfångst”, ”anti-delfinfiske”,
”anti-päls” och ”befrielse av boskapsdjur”.
Under de senaste åren har
han skapat musik som inte är begränsad till digitalt eller analogt.
Nyligen har han experimenterat med att införliva AI i albumkonst.Han
har också samarbetat med Balazs Pandi, Mats Gustafsson, Thurston Moore,
Boris, Keiji Haino, Richard Pinhas (Heldon), Duenn, Nyantra, Lawrence
English, Xiu Xiu, Gezan, Alessandro Cortini, Vanity Productions, Vatican
Shadow, Bastard Noise, Meat Beat Manifesto och andra.
Kali Malone:
Kali
Malone komponerar och uppträder med en klar vision. Hennes musik är
tålmodig och fokuserad, byggd på en grund av utvecklingsbara harmoniska
cykler som lockar fram latenta emotionella resonanser. Genom att släppa
förväntningarna på varaktighet och bredd skapas ett utrymme för
reflektion och kontemplation. I hennes händer blir experimentella
omtolkningarna av sekler gamla polyfoniska kompositionsmetoder och
historiska stämningssystem portaler till nya sätt att uppfatta harmoni,
struktur och introspektion.Malones
musik för piporgel, kör, kammarensembler och elektroakustiska format
har snabbt vunnit internationell kritikerros.
Hon har uppträtt flitigt
och presenterat sin musik på Lincoln Center, Hamburg Elbphilharmonie,
Philharmonie de Paris, Radio France, Rockefeller Chapel, Grace
Cathedral, Thomaskirche Leipzig, The Southbank Center, Bozar,
Schauspielhaus, Berghain, Unsound Festival, Berlin Atonal, Primavera och
Kanal Pompidou, bland många andra museer, samtida konstutrymmen,
konserthallar, kyrkor och festivaler i Europa, Nordamerika, Japan och
Australien. Hennes beställningsverk och residens inkluderar Ina GRM,
Venedigbiennalen, Art Gallery of New South Wales, Orgelpark och
Lafayette Anticipations. Hon har samarbetat och uppträtt med olika
artister, bland annat Stephen O’Malley, Lucy Railton, Caterina Barbieri,
Macadam Ensemble, Leila Bordreuil och Drew McDowall
Jazz är Farligt:
Elena Wolay brinner för konsten i utkanten. Det där lite spännande som skaver. Det lite farliga och lockande. Oavsett om det är musiker som Sun Ra eller konstnärer som Åke Hodell eller genrer som jazz, punk, krautrock eller afrofuturism. Det började med ett fanzine – Jazz är farligt – och blev sedan en teatergrupp, en skivetikett, en klubb och en festival på Liseberg och utställningsverksamhet. Inom konceptet Jazz är farligt kan allt rymmas – från Silver Apples via Amon Düül II till Anna Högberg Attack och Selvhenter.
Som om det inte vore nog har hon gjort barnföreställningar om Philemon Arthur & The Dung och Sun Ra, radiodokumentärer, varit verksam som bokare för Lydia Lunch och Träd, Gräs och Stenar, skribent i Lira och Orkesterjournalen och en otroligt flitig DJ med en bredd som få.
Nu firar verksamheten 15 år och börjar året med en festival hos oss med drömbokningar.
Start19:00
Slut01:00
Biljetter250 kr
Slaktkyrkan
Styckmästargatan 10
121 62 Johanneshov
