Ny uppsättning av Wagners klassiker på GöteborgsOperan

tisdag
operateater
Bild: Muhammed Ali via GöteborgsOperan

När Den flygande holländaren intar GöteborgsOperans stora scen är det en berättelse om längtan, kärlek och evig förbannelse. Men också om havet som ett återuppväckt hot. I rollen som Senta ser vi ett svenskt stjärnskott på Wagnerhimlen: Åsa Jäger. Premiär lördag den 17 februari på GöteborgsOperans stora scen.

Enligt legenden är Den flygande holländaren namnet på ett spökskepp vars besättning är dömd att segla på haven för evigt. Vart sjunde år får kaptenen gå i land för att försöka bli löst från förbannelsen genom en kvinnas kärlek. I denna nya uppsättning av Wagners klassiska opera finns inget skepp. Däremot en tidsmaskin – ett slags tidstunnel som Holländaren färdas i.

I den sydafrikanske regissören Alessandro Talevis tolkning av Wagners klassiska opera far Holländaren genom århundraden av exploatering för att landa i ett modernt industriellt havslandskap, där klimatförändringar och stigande havsnivåer väckt havets faror till liv igen.

– Jag har velat gå in i Wagners övergripande idé om att när naturen betraktas som en vara som ska nyttjas och utvinnas, väcker detta det sämsta hos människan. Det som är vackert och naturligt blir till något ondskefullt – och orsaken till konflikter och mänsklighetens slutliga fall. Idag lever vi också i en tid då vi återigen blivit medvetna om att naturens krafter kan förgöra oss, säger Alessandro Talevi.

Här möter vi en Holländare med ett förgörande världssamvete, fjättrad av tidlös mänsklig girighet. Uppsättningen tar avstamp i det Wagner kom att ägna flera operor åt: människan ägnar sig endast åt yta och status – och det leder till hennes undergång.

– Holländarens förbannelse är att bära 500 år av människans synd på sina axlar. Till dess att människan gör rätt kommer han inte till ro. När vi möter Holländaren är han en gammal själ som har insett att människan aldrig kommer att lära av sina misstag utan bara upprepa historien.

Scenografen David Hohmann och kostymdesignern Pascal Seibicke har skapat en värld av oljeriggar och dockskåpslandskap, stereotypa miljöer där Holländaren och Sentas utanförskap blir tydligt.

På land har den unga Senta förälskat sig en bild av Holländaren. Trots sin nära relation med jämnårige Erik drömmer hon om att få bli kvinnan som räddar den fördömde kaptenen. Holländaren, å sin sida, jagar den kärlek som äntligen kan befria honom från livet. Båda är de fångade i snäva och stereotypa konventioner som de längtar efter att få befria sig ifrån.

I den kvinnliga huvudrollen som Senta ser vi ett stort svenskt stjärnskott på Wagnerhimlen: Åsa Jäger. Både den nyligen Met-debuterade basbarytonen Craig Colclough och den norske tenoren Kjetil Støa går från framgångar inom italienska operor till sina första större Wagnerroller, som Holländaren respektive Erik. Dirigent är Alevtina Ioffe, som begick hyllad Sverigedebut på GöteborgsOperan förra säsongen. Vissa föreställningar dirigeras av GöteborgsOperans biträdande dirigent, Aivis Greters.

Premiär lördag den 17 februari 2024 kl 18. 10 föreställningar t.o.m. 4 april. Speltid cirka 2 timmar och 15 minuter. OBS: ingen paus.

Föreställningsfakta:

Opera i tre akter av Richard Wagner (1813–1883). Libretto av tonsättaren. Sjungs på tyska. Textas på svenska och engelska.

Team - Dirigenter: Alevtina Ioffe, Aivis Greters. Regi: Alessandro Talevi. Scenografi: David Hohmann. Kostymdesign: Pascal Seibicke. Ljusdesign: Marco Giusti

Medverkande - Daland: Mats AlmgrenSenta: Åsa JägerErik: Kjetil StøaMary: Katarina GiotasEn ung styrman: Daniel RalphssonHolländaren: Craig Colclough

GöteborgsOperans Kör. GöteborgsOperans Orkester.

Evenemang

Tips på evenemang relaterade till nyheten